Lassan eléri a százmillió dollárt a jeges vizes vödrös jótékonysági akcióból befolyt összeg. A július közepén kezdődött kampány lényege, hogy a résztvevők egy vödör jeges vizet öntsenek a nyakukba, ezt vegyék videóra, tegyék fel a netre, hívjanak ki még pár másik embert, hogy ők is tegyenek ugyanígy, közben pedig adakozzanak az amiotrófiás laterálszklerózis nevű betegség, röviden ALS elleni küzdelemre (az ALS-t Lou Gehrig-betegségnek is hívják, mert ebben szenvedett a 20. század első felének legendás amerikai baseballjátékosa).
Az adományokat gyűjtő ALS Association számlájára a jótékonysági akció első két hetében 5,7 millió dollár, majd a következő héten már ennek közel tízszerese, mintegy 53,3 millió dollár gyűlt össze, most hetvenmillió dollár fölött jár az összeg. Az alapítvány elsősorban a betegség gyógymódját kutató projektek finanszírozásával foglalkozik. Kérdés azonban, mennyire lehet ezeket hatékonyan előmozdítani a most várhatóan befolyó 100 millió dollárból, hiszen az ALS ellenszerét évtizedek óta nem találják.
Ráadásul becslések szerint a kampány ennek a százmilliónak körülbelül a felét más alapítványoktól veszi el, hiszen az emberek nagy része egyszerre csak egy szervezetet tud támogatni. A jeges vizes vödrös videók miatt tehát más hasonló alapítványok körülbelül ötven millióval rövidülnek meg idén. Az ALS például a bénulással járó betegségek között nem is a leggyakoribb, a világon mintegy 400 ezren élnek ALS-szel, míg például sclerosis multiplexszel 2,3 millióan.
Ráadásul, nem az ALS Association az egyetlen olyan szervezet, amely a betegség kutatásával foglalkozik, így az erőforrások is szétszabdalódnak, nem biztos, hogy a pénz oda kerül, ahol a legelőrébb tartanak. Emellett a kampányt sokan félreértelmezik és lelkesen adakoznak az ALS-sel élő betegek javára, holott az akció és az ALS Association kimondottan a kutatást finanszírozza, az adományokat a gyógymód megtalálására fordítja, nem a betegek kezelésére.
Az ALS Association számára felajánlott összeg 2014. augusztus 13. és 23. között
Más szervezeteket is lehet támogatni
A kampány eredetileg nem is az ALS-t támogatására indult. Tavasszal még különböző amerikai és új-zélandi rákkutató alapítványok támogatása vagy a vízbe ugrás között választhattak a résztvevők. Először július közepén került szóba az ALS, amikor a golfos Chris Kennedy öntötte le magát, majd kihívta unokatestvérét, akinek a férje ALS-ben szenved.
Mivel az ALS Association egy amerikai szervezet, ezért más országokban más-más alapítványoknak adományoznak a résztvevők. Nagy-Britanniában például a szintén a mozgató idegek betegségeivel foglalkozó Motor Neurone Disease Associationnek mennek az adományok. De van már a családi erőszak ellen harcoló Break the Silence szervezetnek is saját jeges vödrös akciója, de lehet rákkutatásra is felajánlani.
Magyar celebek újabb alapítványokat vontak be az akcióba, így a Tűzoltó utcai Gyermekklinika és a beteg gyermek élménytáboroztatásával foglalkozó Bátor Tábor is kapott az adományokból.
Az akció legújabb módosulása szerint Indiában – ahol sok helyen luxus a tiszta víz – egy vödörnyi rizzsel (Rice Bucket Challenge) kampányolnak az emberek, amit sokszor nem is magukra öntenek, hanem megfőzik és a szegényeknek adják.
forrás: vs.hu