Ezt a cikket több mint egy éve publikáltuk. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben.

A követes adománygyűjtés a forrásteremtés talán legizgalmasabb formája. Egyrészt lehetővé teszi, hogy a követeken keresztül megsokszorozzátok eléréseteket és a lehetséges adományokat, másrészt a követekkel való munka a forrásszervező egyik leghálásabb és legvidámabb feladata!

A követes gyűjtés lényege, hogy nem maga a szervezet gyűjt adományokat, hanem a hozzátok közel álló, elkötelezett embereket kéritek fel, hogy képviseljék az ügyet, kampányoljanak, és gyűjtsenek adományokat a szervezet javára barátaik, ismerőseik körében. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a szervezetnek minimális feladata lenne a kampányban. A követek toborzása, aktivizálása, a folyamatos kapcsolattartás és motiválás elengedhetetlenek a gyűjtés sikeréhez.

A tervezés során érdemes átgondolnotok, hogyan illeszkedik a követes gyűjtés a szervezet fundraising terveibe és céljaiba, mennyi kapacitást tudtok rá optimálisan fordítani, és támogatói körötökből milyen nagyságrendben számíthattok követekre.

Az első követes adománygyűjtésetekbe érdemes a munkatársakat is követként bevonni, az adományszervező számára pedig mindenképpen javasolt, hogy maga is követ legyen, hogy közvetlenül is tapasztalatot szerezzetek róla, milyen élmény követnek lenni, és milyen kihívásokkal jár a gyűjtés.

A gyűjtés általában egy kihíváshoz kapcsolódik, amit a követ vállal (pl. futóverseny teljesítése, 30 nap jóga), vagy a követ életének egy nagy eseményéhez (pl. születésnap, házasságkötés). Utóbbi Magyarországon még kevésbé jellemző. A vállalás vagy a nagy esemény nagyszerű kommunikációs apropót adnak az adománygyűjtő kampányhoz.

A követes gyűjtés kulcsa a személyesség. Attól működik, hogy az adományozót nem egy szervezet kéri, hogy adományozzon, hanem családtagja/barátja/ismerőse vagyis a követ. A követes gyűjtés esetében tehát az adományozó jellemzően nem a szervezetnek, hanem tulajdonképpen a követnek ad. A követ kérésének ereje pedig az ő személyes elkötelezettségében rejlik, és abban a történetben, hogy miért fontos számára az adott ügy vagy szervezet.

Fontos ezért, hogy amikor részvételt vállalnak, a követek tisztában legyenek vele, hogy a sikeres gyűjtéshez rendszeresen kell kommunikálniuk, jellemzően a közösségi médiában, és ismerőseiktől aktívan kérniük, hogy adományozzanak. Ezért is különösen fontos, hogy elkötelezett embereket kérjetek fel követnek.

Ennek a módszernek köszönhetően a követeken keresztül olyan embereket érhettek el, akikkel korábban nem volt kapcsolatotok, új támogatókat találhattok, akikkel aztán már magatok építhettek további kapcsolatot.

A kampányidőszakban a szervezet és a követek közös munkája, majd a kampány csúcspontját jelentő esemény (pl. a futóverseny) óriási élményt jelentenek nem csak a követek, de a szervezet számára is. A közös élmény és siker ahhoz is hozzájárul, hogy a követeknek valódi, személyes kapcsolata legyen veletek, ami hihetetlen módon erősiti elkötelezettségüket.

Vállalati partnereket is érdemes követes gyűjtésbe bevonni, elsősorban akkor, ha a vállalat munkatársainak már van korábbi személyes élménye veletek, pl. önkénteskedtek már veletek, így egy magasabb elkötelezettségi szinten vannak. A gyűjtés a szervezet és a vállalat együttműködésének újabb pontja lehet, amely jól kombinálható az együttműködés más elemeivel, és erősíti a partnerséget.

A kampányhoz természetesen szükséges egy megfelelő adománygyűjtő felület is, amelyen a gyűjtés egésze és az egyes követek bemutatkozói/kérései és gyűjtései is megjelennek - ilyen a jougyekert.hu, de akár a saját honlapotokon is létrehozhattok egy erre alkalmas felületet, különösen, ha több éven át szándékoztok ilyen kampányokat futtatni.

A követes gyűjtés azon túl, hogy nagyszerű adománygyűjtő módszer, messze túlmutat azon - élmény, kapcsolódás, közösségépítés.