A problémás fiatalok társadalomba történő visszavezetésének legnagyobb problémája, hogy a reintegrációs programokban részt vevők kétharmada lemorzsolódik. Az FSZK Dobbantó programja első tanévének statisztikái azonban bebizonyították: van megoldás a problémára!
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (FSZK) Dobbantó programja olyan előkészítő szakiskolai (kilencedik évfolyami) fejlesztés tartalmának kidolgozását és megvalósítását jelenti, amely egyéni ütemterv mentén, személyre szabott foglalkozások megszervezésével segíti a 15-24 éves, az oktatási rendszert képzettség nélkül elhagyó fiatalokat.
Bár sok hasonló célt szolgáló kezdeményezés működik Magyarországon, komoly problémát jelent, hogy az e felzárkóztató és reintegrációs programokban részt vevő tanulók lemorzsolódása jelentős, akár 60%-os is lehet. Márpedig ezeknek a fiataloknak érdemi segítséget csak azzal nyújthatunk, ha visszavezetjük őket a tanulás, ezt követően pedig a tudatos pályaválasztás útjára. A Dobbantó program első lezárt tanévének statisztikái szerint a lemorzsolódás nálunk kevesebb, mint 3 százalék, ami jobb eredmény, mint amire bárki is számított volna – mondta el Szauer Csilla, az FSZK ügyvezető igazgatója.
A Munkaerőpiaci Alap Képzési alaprészének 850 millió forintos támogatásából öt fővárosi és tíz vidéki szakiskolában megindult Dobbantó program számítógépekkel felszerelt osztálytermeiben a megszokott padsorok helyett körben ülnek a diákok. A tantermekhez az iskolák konyhát, a csoportkohézió elősegítése érdekében pedig beszélgető sarkot, csocsót, pingpongasztalt és szobabiciklit biztosítanak. A Dobbantós osztályokkal egész éven át ugyanaz a maximum négy tanár foglalkozik, a tananyagot modulokban tanulják tantárgyak helyett.
A programban nagy hangsúlyt fektetnek a szakmacsoportok bemutatására annak érdekében, hogy elősegítsék a megalapozott, tudatos szakmaválasztási döntést, hiszen a szakiskolai lemorzsolódás egyik legfőbb oka a nem megfelelő szakmaválasztás.
A Dobbantó évfolyamok talán legfontosabb célja, hogy az érintett fiatalok a későbbiekben szakképzettség birtokában hagyják el az iskolát, aminek birtokában lehetőségük nyílik a hosszú távú foglalkoztatásra. Ezért a programban részt vevő szakemberek tervezési szempontjai között elsődleges volt, hogy a tanév végén egyénre szabott kimeneti lehetőségeket kínáljon a program, aminek birtokában a diákok új esélyt kapnak egy sikeres életre.
Háttéranyag:
A Dobbantó program elindítását és megvalósítását a Munkaerőpiaci Alap Képzési alaprésze 850 millió forintos támogatása tette lehetővé. A projekt működési időszaka 2008-2011, megvalósító szervezete a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány.
A program kapcsán az FSZK szakmai fejlesztése két feladatra koncentrál. Az első a szakiskolai képzést (a képzés világához visszavezető) előkészítő 9. évfolyam szakmai kereteinek és tartalmának elkészítése. A második szakiskolák pedagógusainak és vezetőinek felkészítése és folyamatos szakmai támogatása. E támogatás nélkülözhetetlen ahhoz, hogy saját intézményi kereteikhez igazítva, magas szakmai színvonalon valósíthassák meg a (korai iskolaelhagyó) fiatalok visszavezetését az oktatás és képzés világába.
Az egyéni ütemterven alapuló oktatás, illetve a kiemelt egyéni támogatás lehetőséget nyújt a korábban gyakran tanulási kudarcokat elszenvedett fiatalok pozitív énképének kialakításához, ami feltétele a sikeres szakmatanulásnak és a későbbi munkahelyi sikernek.
Az első igazi „dobbantós” tanév a 2009/10-es volt. Ekkorra készültek el a tanulásszervezést támogató modulok, alakultak ki az iskolákban az ún. „dobbantó-termek”, és felkészültek a pedagógusok a diákok fogadására. A tanév statisztikája a diáklétszámok szempontjából példa nélkülien kiemelkedő, mert más hasonló felzárkóztató és reintegrációs programokban részt vevő tanulók lemorzsolódása jelentős, akár 60%-os is lehet.
Létszámadatok, a dobbantós diákok évközi mozgása a 2009/10-es tanévben | Diákok száma | Induló létszám %-ában | Dobbantót befejezők %-ában |
Induló létszám | 174 | 100,00 | 91,10 |
47 | 27,01 | 24,61 | |
47 | 27,01 | 24,61 | |
30 | 17,24 | 15,71 | |
11 | 6,32 | 5,76 | |
9 | 5,17 | 4,71 | |
5 | 2,87 | 2,62 | |
5 | 2,87 | 2,62 | |
A Dobbantót befejezte | 191 | 109,77 | 100,00 |
A kerettanterv akkreditációt nyert a közoktatás rendszerében. A program a hosszú távú foglalkoztathatóság megalapozásához nélkülözhetetlen területek fejlesztése mellett (pl. önismeret, a tanulás fontosságának felismerése és technikáinak fejlesztése, kommunikáció, együttműködés, felelősségvállalás) az életpálya-építési és munkavégzéshez kapcsolódó kompetenciák fejlesztését is hatékonyan támogatja. A program hazai viszonylatban egyedülálló elemei, mint például a munkahelyi megfigyelés (job shadowing), és hozzá kapcsolódóan a valódi munkahelyeken szerzett tapasztalatok tudatos, tervszerű feldolgozása a tanulók érdeklődésének felkeltését, illetve fenntartását szolgálják, közvetlen kapcsolatot jelentve az iskolai tanulás és a későbbi életpálya között. Ezáltal gyakorol ösztönző hatást a tanulás és/vagy képzés folytatására, szakképesítés megszerzésére.
A 2009/10-es tanévet befejező dobbantós diákok továbbhaladása | Diákok száma | Végzettek %-ában |
Végzettek összesen | 191 | 100 |
164 | 85,86 | |
60 | 31,41 | |
19 | 9,95 | |
10 | 5,24 | |
2 | 1,05 | |
8 | 4,19 | |
29 | 15,18 | |
21 | 10,99 | |
15 | 7,85 | |
6 | 3,14 | |
5 | 2,62 | |
1 | 0,52 | |
21 | 10,99 | |
13 | 6,81 | |
8 | 4,19 |
*A tanév utolsó hónapjaiban kapcsolódtak be, a programban eltöltött idő esetükben még kevés volt a megkapaszkodáshoz.
A Dobbantó program a diákok személyre szabott, egyéni fejlesztésének intézményi kereteit teremti meg, lehetőséget adva az oktatást korán elhagyó fiataloknak tanulmányaik befejezésére és a munkaerő-piaci kompetenciák megszerzésére. A már nem tanköteles korú fiatalokra is tekintettel a kizárólag hazai forrásokból, a magyar adófizetők pénzéből finanszírozott program eddigi eredményei más területeken is hasznosíthatóak, elősegítik a felnőttképzésbe és munkába való átlépés lehetőségeit.
A résztvevő diákok is értékelték tavalyi első tanévüket, véleményük itt olvasható:http://www.fszk.hu/dobbanto/hirek/dobbantok1.pdf Hogyan is néz ki egy Dobbantós tanterem?http://www.fszk.hu/dobbanto/resztvevo-iskolak-kepekben/index.htm A program bemutatása:http://www.youtube.com/watch?v=ji0lAt1R3xU