A felmérés során a hazai TOP 200 nagyvállalat, valamint a TOP 20 pénzintézet és a TOP 10 biztosító szakemberei számoltak be civil partnereikkel kapcsolatos tapasztalataikról - írja a MAF közleménye.

Évek óta szinte változatlanul 20-23 százalékos azoknak a hazai nonprofit szervezeteknek az aránya, amelyek vállalati támogatásokban részesülnek, annak ellenére, hogy a forprofit szektor civilek felé irányuló támogatásainak nagysága folyamatosan növekszik. A Magyar Adományozói Fórum 2012 márciusában indított felmérésében részt vevő 47 vállalat szinte mindegyike bevon civil szervezeteket is társadalmi befektetési programjainak megvalósításába. A cégek főleg hazai alapítású nonprofit szervezetekkel lépnek kapcsolatba, de kiemelkedően magas a közintézményekhez kötődő civil partnerek aránya is. Az együttműködésekre az egyszeri, rövidtávú projektek jellemzőek, de hasonló súlyt kapnak már a közép vagy hosszú távú programok is.

A kutatásban részt vevő hazai nagyvállalatok közel feléhez (45%) évente 50-200 kérelem érkezik a nonprofit szervezetektől, vagyis akár minden munkanapra juthat egy támogatáskérés, némelyikük viszont több mint 1000 felkérést kap egy évben. Bár a vállalatok többsége nyitott az újonnan jelentkező civil szervezetek támogatására, vélhetően a megkeresések magas száma tette szükségessé, hogy a kérelmek elbírálását, a partnerek kiválasztását már valamilyen intézményesült módon végezzék, leggyakrabban a vállalat üzleti, támogatási stratégiájának megfelelően kialakított szempontrendszer alapján. A stratégiai szempontok mellett jelentős szerepet játszik a civil szervezet által képviselt ügy jelentősége, társadalmi súlya, valamint a szervezet által lefedett földrajzi terület jellege.

A szakemberek a civil szervezetekkel történő együttműködés fő előnyének a támogatási programok relevanciájának, illetve hitelességének javítását tartják, valamint a civilek speciális tudása, és ennek segítségével a szakmai hatékonyság növelése is kiemelkedően fontos. A kiválasztott szervezetekkel történő közös munka során a nehézségek az eltérő érdekek, attitűdök mellett leggyakrabban, a célok és az elvárt eredmények konkretizálásakor, illetve az elszámoltathatóság, projektmenedzsment területén jelentkeznek, de ezek egyike sem jelent súlyos gondot. A civil szervezeteknek, ha vállalatokkal kívánnak együttműködni elsősorban az eredmények és a hatás mérése és követése terén érdemes fejlődnie, ugyanis a nagyvállalatok több mint fele vár el részletes, írásos és többnyire pénzügyi elszámolást is tartalmazó beszámolót a támogatási programba bevont szervezettől.

forrás: marketinginfo.hu