Az alapítványokat és egyesületeket a szervezet székhelye szerinti illetékes törvényszék veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vételi kérelmet az alapítónak egy példányban, űrlapon kell benyújtani. Az űrlapok a www.birosag.hu oldalon találhatóak.
Az alapítványok és egyesületek (kivéve a szövetség, és egyes szervezetek, amelyek csak elektronikusan) papír alapon és jelenleg még az ÁNYK szoftver segítségével elektronikusan segítségével, majd annak közeljövőben várható kivezetése után iForm űrlapon is benyújthatják a nyilvántartásba vételi kérelmet.
Néhány szervezet, úgymint
- a magánnyugdíjpénztár,
- az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár,
- a hitelintézetek önkéntes betétbiztosítási, illetve intézményvédelmi alapja,
- a köztestület,
- a kölcsönös biztosító egyesület,
- a hegyközség,
- a párt,
- az országos sportági szakszövetség,
- a szövetség,
- a közalapítvány
a beadványokat kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő, e rendelkezés irányadó e szervezetek nyilvántartásba vétele iránti kérelme benyújtására is.
A beadvány kizárólag elektronikus úton terjeszthető elő, ha
- a kérelmező jogi képviselővel jár el vagy
- a kérelmező az egyszerűsített nyilvántartásba vételi (változásbejegyzési) eljárás lefolytatását kéri.
Kizárólag elektronikusan lehet bejelentkezni, ha jogi képviselővel jár el a szervezet, ha az egyszerűsített nyilvántartásba vételt kéri, illetve a közhasznúvá minősítés iránti kérelem is csak elektronikus úton terjeszthető elő.
Ha elektronikusan nyújtotta be a szervezet a nyilvántartásba vételi kérelmet, akkor a papír alapú okiratokat meg kell őrizni.)
Az egyszerűsített eljárás 2015. január 1-jétől akkor választható, ha mintaokirat alapján készült a létesítő okirat. Ekkor a hiánytalan kérelem benyújtása esetén legfeljebb 15 napot kell várni a szervezet bejegyzésére illetve a szervezettel összefüggő változás bejegyzésére.
(Ha a szervezet a beadványt elektronikus úton nyújtja be, akkor a törvényszék az eljárás során elektronikus úton kommunikál a kérelmezővel, ha pedig papír alapon nyújtotta be, akkor a kommunikáció is papír alapon zajlik. A jogszabály lehetővé teszi az áttérést a papír alapú eljárásról elektronikus útra – és fordítva.)