Az adománygyűjtő kampányok megsokszorozódásával azonban kisebb figyelem jut az adó 1% -os gyűjtésekre, ezért a következőkben összefoglaljuk, miért különlegesen fontosak a jelenlegi helyzetben is ezek a kampányok. Mire érdemes figyelni az 1% gyűjtésekor általában, min érdemes változtatni a koronavírus miatt és mik a teendők a határidő előtti utolsó napokban?

Magyarországon több száz kisebb (önkéntességen alapuló, kistelepülésen működő stb.) olyan szervezet működik, amelyek éves működésében elengedhetetlen az a néhány tíz- vagy százezer forint, ami az adó 1%-ok felajánlásából befolyik. Ezeknek a szervezeteknek egy nagy része ráadásul a vírus miatt több bevételi forrásától is elesett, mert le kellett mondania programokat vagy nem tud terepre küldeni munkatársakat, de többen vannak, akiknek fő tevékenységük is ellehetetlenült. Az adó 1%-os gyűjtések ebben az évben éppen ezért kiemelt fontosságúak sok szervezetnek, akiknek akár a fennmaradásukat jelentheti az ezen a csatornán befolyó támogatás. Ezt felismerve többen nem csak saját szervezetük gyűjtésére hívják fel a figyelmet, hanem a nonprofit szféra egészét támogatva kérik mindenkitől, hogy idén mindenképpen ajánlják fel adójuk 1%-át.

1% gyűjtési módszerek - mi változott a koronavírus miatt? 

Az 1%-os gyűjtésre vonatkozó általános tanácsok természetesen a jelenlegi helyzetben is helytállnak, betartásuk elősegíti a sikeres kampányt. 

A jelenlegi egyéb adománygyűjtésekkel kapcsolatban sok civilszervezet már tapasztalta, a nem mindennapi időkben nem mindennapi megoldásokra van szükség. Az egyéni adománygyűjtéseikben azok a szervezetek tudtak igazán sikeresen gyűjteni, akik tevékenységükben vagy kommunikációjukban olyan változtatásokat tudtak eszközölni, amelyekkel a vírus okozta krízishelyzethez is tudnak közvetlenül kapcsolódni.

Az 1% annyiban más, hogy bár az üzeneteket ebben a jelenlegi helyzetben, kommunikációs környezetben kell eljuttatni az emberekhez, a megkapott forrást a szervezetek csak hónapok múlva tudják felhasználni, amikor már várhatóan megszűnt a vírushelyzet. 

Fontos kommunikálni, hogy a szervezet tevékenységei fenntartásához elendedhetlen az 1% ahhoz, hogy lehessen tervezni, a jövőben, a veszélyhelyzet elmúltával is biztonsággal folytatni a tevékenységeket. A mostani hónapok aktuális hatása a szervezetre (pl. források kiesése, vagy éppen sokkal inkább megnövekedett a vírushelyzetre reagáló tevékenység) abban is megjelenik, hogy a további munkát hogyan tudja majd végezni, mennyire kellenek majd az anyagi források a későbbiekben, és ez is olyan üzenet lehet az adózók felé, amely reflektál a jelenlegi helyzetre, viszont a jövőbe, az 1% felhasználásának idejére tekint.

Tapasztalataink alapján is kivételes most az az 1%-os kampány, amelyik a jelenlegi rövidebb távú helyzet megoldására fókuszál, sok szervezet általános üzeneteket fogalmaz meg, a normál ügymenetre gyűjtenek. Az adjukössze.hu-n szereplő adó 1%-os kampányokat elnézve és az előző évekkel összehasonlítva nem nagyon látszik a krízishelyzet.

Sok szervezet azonban kénytelen változtatni 1% gyűjtési stratégiáján, mivel a veszélyhelyzet és a korlátozások a gyűjtésnek, kampányolásnak számos módját ellehetetlenítik. Fontos, hogy azok a szervezetek, amelyek eddig személyes kontaktus során tudtak 1%- os felajánlásokhoz jutni, például óvodák, iskolák vagy egyes előadóművészeti ágak, ezt a tevékenységüket is át tudják vinni az online térbe. A kezdeti aggodalmak ellenére a tanórák, foglalkozások, edzések legalább részbeni online megtartására is rengeteg kreatív és jól működő megoldás született. Ezek tapasztalatait felhasználva, az adó 1%-ok online gyűjtésébe is bátran vágjanak bele azok is, akik eddig személyesen kampányoltak!

Közeleg a határidő, mit érdemes tenni az utolsó pár napban?

Az üzenet eljuttatásának szempontjából az utolsó pár nap a leginkább meghatározó, így ez kiemelt időszak függetlenül attól, hogy az adott szervezet eddig is folytatott kampányt, vagy nem kommunikált semmit az 1% gyűjtéséről. Azok, akik a második csoportba tartoznak, most mindenképpen kezdjenek bele a kampányolásba, azok pedig, akiknek már zajlik az 1%-os kampányuk, most turbó fokozatra kapcsolhatnak. Ennek egyik oka, hogy nagyon sok adózó az utolsó pillanatra hagyja az adóbevallás átnézését, a másik pedig, hogy május 20-ig azok is tudnak nyilatkozni az 1%-ról, akik már beadták a bevallást, ezért még senkit nem késő elérni.

A következő egy hét legfontosabb teendői tehát minden civil szervezet számára a következők:

  • Gondoskodjunk róla, hogy adószámunk minden online felületünkön könnyen és gyorsan elérhető legyen, jelenítsük meg Facebook borítóképünkön és rögzített poszton.
  • Mondjuk el a lehetséges támogatóknak, akár direkt link küldésével, hogy pontosan mit kell tenniük, hogyan tudnak minket támogatni. Gondoljuk át, kiket érdemes így megkeresnünk, kiknek fontos a szervezetünk működése.  
  • Kommunikáljuk, hogy mire tervezzük költeni a befolyt támogatást, akár kapcsolódik az adott tevékenység a vírushoz, a talpraálláshoz, akár nem. Ez jó lehetőség arra is, hogy újra beszámoljunk arról, mire fordítottuk az eddigi adó 1%-os felajánlásokat.

Van még pár nap május 20-áig, mindent bele!