Az algoritmus: mit kell tudni róla?

Az algoritmus az online térben az a láthatatlan kéz, ami rendezi mindazokat a tartalmakat, melyek a közösségi médiában harcolnak a figyelemért. Hogy milyen szempontok mentén dolgozik és rangsorol az algoritmus, azt nem egyszerű felfejteni, mert egyrészt nem teszik nyilvánossá, másrészt működésmódja nem statikus, hanem folyamatosan változik. Egy elv azonban változatlan: minden platform célja, hogy a felhasználót az adott felületen tartsa, mert minél több időt töltünk a felületen, annál több reklámot fogyasztunk.

A felhasználó pedig akkor tölt sok időt az adott platformon, ha számára érdekes, releváns tartalmakkal találkozik, és ezekkel kapcsolatban még interaktivitást is mutat. Az algoritmus figyeli a felhasználói viselkedést, és azoknak a tartalmaknak ad elsőbbséget, melyek a múltbeli viselkedés alapján - mondjuk lájkolt valamit vagy csak hosszabban időzött a poszton és nem görgetett tovább azonnal -  most is érdekes és releváns tartalomnak ígérkezik a felhasználó számára, tehát az algoritmus nyelvén mintegy megfelelő relevancia pontszámmal rendelkezik a tartalom az adott egyén számára.

Fontos tehát tudatosítani magunkban, hogy a posztunk először nem az olvasók, hanem az algoritmus szeme elé kerül, amely minden egyes bejegyzéshez relevancia pontszámot ad, majd a pontok alapján sorrendbe helyezi azokat az egyes felhasználók érdeklődésének megfelelően. Tehát a közösségi média hírfolyamában a legelső bejegyzés, amit látunk, olyan lesz, amiről azt gondolja az algoritmus, hogy leginkább érdekelni fog bennünket, és ez a folyamat minden alkalommal megtörténik, amikor egy felhasználó frissíti a hírfolyamát.

Az algoritmus, mint említettük, mindig változik, de rangsorolási szempontjai közt a 2024-es év frissítésében láthatóan kiemelt helyet kaptak a következők:

 

  • Ki hozta létre a bejegyzést – több posztot látsz azoktól, akikkel valamilyen formában interakcióba szoktál lépni, beleértve az ismerősöket és a vállalkozásokat is. Fontos tudni azonban, hogy mára bizony a szervezeti oldalakhoz képest a magán profilok bejegyzéseit előbbre rangsorolja a Facebook, így a fizetett hirdetések felé tolva a szervezeteket.
  • A tartalom típusa – ha leggyakrabban videókat nézel, több videót fogsz látni.  Ha a fényképekkel foglalkozol többet, fotót fogsz többet látni.

 

  • Organikus vagy fizetett tartalom – viszonylag köztudott, hogy az organikus, tehát nem fizetett hirdetésként megosztott tartalmak elérése az utóbbi időben rendkívül visszaesett, motiválva a közösségi média fizetős lehetőségeinek használatát.
  • Interakciók a bejegyzésekkel – a Hírfolyam (Feed) előnyben részesíti azokat a bejegyzéseket, amelyek nagy érdeklődést mutatnak, különösen azoktól az emberektől, akikkel sokat érintkezel. Azaz a saját követői bázishoz lehet leginkább eljutni, mert inkább ők azok, akik reakciót adnak posztjainkra - de mint mondtuk, organikusan itt is jelentősen szűkül a tér, és akár a saját követőinkhez, akár a “buborékon kívül” akarunk jutni, célzott fizetett hirdetések útján előbbre jutunk már.

Mit tehetünk, ha javítanánk bejegyzéseink elérésén? Ezekre figyelj!

  • Posztolási idő - lehetőség szerint akkor kerüljenek ki a friss tartalmaink, amikor a felhasználóink épp jelen vannak. A friss, új posztok előnyt élveznek a hírfolyamban való megjelenítéskor.

Tipp: Creator Studioban egy bejegyzés időzítésekor a Meta saját elemzései alapján ajánl nekünk megfelelő időpontokat, érdemes lehet kísérletet tenni vele! 

    • Engagement alakulása a bejegyzéseinken: pl. like (reakció), megosztás, bejegyzés mentése, illetve természetesen a kommentek, a minél aktívabb párbeszéd a poszt alatt. Ezek közt is van rangsor, a reakciók közül pl. a szív vagy az ölelés erősebbek, mint a like, ezért jó, ha érzelmekkel teli posztokat tudunk kitenni, amire más reakció is érkezik, nem csak egy sima like.
    • Megosztások a Facebookon, és a megosztásra érkező reakciók az ismerős hírfolyamában: mivel az ismerősök bejegyzéseit priorizálja nekünk a platform, és nem a márkaoldalak vagy szervezeti oldalak bejegyzéseit, ezért arra kell törekednünk, hogy legyenek megosztások a tartalmainknál.

 

  • Messengerben való megosztások:  az algoritmus nagyon szereti, ha valaki Messengeren megosztja a mi bejegyzésünket, mivel azt jellemzően közeli ismerősökkel használjuk, így az itt zajló kommunikáció előnyt élvez.
  • Facebook oldalunk komplettsége - minden ki van-e töltve az oldalunkon? A bemutatkozás, a szervezet típusa, elérhetőség - ellenőrizd ezeket!
  • Tartalmaink típusa: mivel az interaktivitás mindig tetszik az algoritmusnak, a célközönségünk és követőink számára érdekes és releváns tartalmak készítése legyen a cél. Legyen szó hasznos információk, tippek, tanácsok vagy új ismeretek megosztásáról, növelhetjük az interaktivitást kvízekkel, játékokkal és szavazásokkal is, vagy úgy, ha kérdést teszünk fel, mely párbeszédet generálhat az adott posztnál.
  • A felhasználó mennyi időt tölt a bejegyzésen.
  • Mennyire aktív az oldal, milyen gyakran vannak új bejegyzései.

 

Tipp: Ez egyáltalán nem jelenti, hogy érdemes elaprózódni és mondjuk napi többször is posztolni - főleg nem organikusan. Ha erről többet szeretnél hallani, akkor hallgasd meg podcastunkat a témában vagy a vonatkozó cikkünket!

Néhány tipp a végére:

  • Tervezzük meg változatosan a posztokat, használjunk különböző felhívásokat/kéréseket (call to action). Ne legyen mindig külső link a posztban. 
  • Figyeljünk a kommentekre! Miután posztoltunk valamit a Facebookon, és esetleg érkezik rá komment, akkor válaszoljunk minél hamarabb.
  • Osszák a szervezeti tartalmat a dolgozók is! - a kollégákat, önkénteseket is motiválhatjuk, hogy tegyenek ki tartalmakat a saját idővonalukra, hiszen, mint fentebb említettük, a magánszemélyek és ismerősök tartalmai pörögnek legjobban az algoritmus alapján.
  • Tegyünk közzé Facebook Story-kat! - mivel ezek nem részei a Facebook hírfolyamának, így a feed algoritmusszabályok nem igazán vonatkoznak rájuk, ami olykor előnyünkre is válhat.
  • Használjunk Facebook csoportokat! - Látható, hogy a Facebook a hírfolyamban is előszeretettel jeleníti meg a csoportok bejegyzéseit, amiben tagok vagyunk. Ha tevékenységeink és kommunikációnk a közösségünkkel lehetővé teszi, érdemes ezt a lehetőséget is számba venni.
  • Kérjünk a likeoláson/követésen felül kedvencnek jelölést! - A likeolt oldal “like” gombjára kattintva  a követő beállíthatja, hogy milyen sűrűséggel szeretné látni az adott oldal bejegyzéseit. A Kedvenc etszik gombbal oldalunk kiemelt státuszt kap a felhasználó hírfolyamában.  Keretezzük úgy a kérést, hogy ez a funkció neki is hasznos lesz, hiszen gyakrabban megjelennek neki a bejegyzéseink anélkül, hogy külön az oldalunkra kéne kattintania. 

  • Használjunk videókat! - Régóta lehet tudni, hogy a videók virulensebbek mind felhasználói, mind algoritmus szempontból. Ha van valami rövid üzenetünk, próbáljuk ki, hogy nem 2 soros posztot gyártunk, hanem telefonnal felvesszük és elmondjuk azt. Nézzük meg a reakciókat, érdemes kísérletezni ezzel is. 

Ha szeretnél többet tudni a videók szerepéről a civil szervezeti kommunikációban, ajánljuk ezt a cikkünket!

  • Hirdetésként terjesszük ki üzenetünk elérését! - Manapság szinte elkerülhetetlen, hogy ne költsünk a közösségi média jelenlétünkre. Ha nem állunk jól anyagilag, vagy csak kísérleteznénk a Meta hirdetéskezelőjével, akkor hirdetésként adjuk fel az organikusan jól teljesítő posztjainkat, hogy még több emberhez eljuthasson a tartalom.
  • Minden esetben legyen mobilbarát a megjelenés! 

Annak ellenére, hogy a munkához (beleértve a social média posztok készítését is) jellemzően nagyobb monitort biztosító laptopon vagy számítógépen dolgozunk, magánéletünkben valószínűleg mi is a telefonunkon pörgetjük a hírfolyamunkat, akár utazás közben. Ezzel nem vagyunk egyedül, mára a felhasználók 80%-a mobilon használja a közösségi médiát, és eleve minden online tartalmat, így nem kerülhető meg, hogy a számítógépen létrehozott kommunikációs tartalmaink mobilon is jól láthatóak, olvashatóak legyenek, ezt érdemes ellenőrizni. 

Ha a fenti tanácsokat megfogadva kísérletezünk saját bejegyzéseinkkel és figyeljük a teljesítményüket, akkor máris felkészültebben vághatunk neki az social média jelenlétünk sikeres megtervezésének.