Az online világban és a közösségi médiában különösen igaz, hogy civilként nem idegenkedhetünk a marketing szemlélettől, ha szeretnénk kitűnni a zajból, és építeni a társadalmi bázisunkat. Itt az ideje, hogy felvértezzük magunkat azzal a hozzáállással, hogy a mi “termékünk” a küldetésünk, amit minél több emberrel szeretnénk megismertetni és megszerettetni! Azonban egy piaci szolgáltatással ellentétben civilek esetében a kapcsolat nem ér véget az eladással, hanem ott kezdődik.

Ennek megértéséhez fontos a két gyakran hallott fogalom, az elérés és az bevonás/engagement tudatos használata, és a köztük lévő különbségek megismerése. Dióhéjban: jó, ha minél több embert el tudunk érni, de önmagában az, hogy valakit elérünk, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy társadalmi bázisunk tagja lett. Ha viszont sikerül bevonni, és kötődést kialakítani, azzal megtettük az első nagy lépést. Mit jelent ez pontosan?

Amikor az elérésről, annak növeléséről gondolkodunk, az a célunk, hogy minél több emberhez jusson el egy-egy üzenetünk. Van, hogy meglévő követőket szeretnénk elérni, máskor teljesen új hallgatósághoz szólnánk. Ez azonban mindkét esetben egy egyirányú, általunk kontrollált folyamat, amit a közösségi média világában könnyű számszerűsíteni: hány ember feedjében bukkantunk fel, hányan látták a videónkat, hányan olvasták a posztunkat. Egy-egy elérés rövid távú kapcsolat, az adott tartalomra vonatkozik. Az elérés növelésekor általában célzott, behatárolt csoportnak szóló tartalmakat készítünk és hirdetünk, majd a statisztikák alapján tudjuk utólag értékelni, ez mennyire hatékonyan sikerült: azokat értük-e el, akiket szerettünk volna, látták-e elegen az általunk készített tartalmat.

Az engagement vagy bevonódás központű szemlélet ennél komplexebb, és ezért hatásosabb is. Hosszú távon érdemes erre koncentrálni, ha közösséget szeretnénk építeni a szervezetünk köré. Nem egyszerűen az a célunk, hogy széles közösséghez juttassuk a mondanivalónkat, hanem az, hogy kapcsolatot építsünk, interakcióba lépjünk azokkal, akiket már érdekel vagy érdekelhet a mi küldetésünk.

A bevonódás alapja, hogy egy call to action-nel (felhívás cselekvésre) lehetőséget teremtsünk közösségünk számára a cselekvésre. Ez lehet egy apróság, szavazás, kommentelés, megosztás, ami a kevésbé elkötelezett követők számára is egy könnyű első lépés. Ha már jobban kötődnek hozzánk, már petíció aláírására, személyes történetek megosztására, véleményük kifejezésére is kérhetjük őket. A közösségi média felületek rengeteg eszközt nyújtanak, amelyek az engagement különböző szintjeit segítenek kiépíteni: egy Instagram story szavazást követhet egy anonim kérdésfelvetés, amivel könnyű bárkit bevonni, majd a történetek, posztok megosztásával, ezeket saját történetekkel kiegészítve egyre inkább aktívabbá válhatnak követőink.

Fontos, hogy ezek nem önmagukban álló akciók, hanem egy nagy közös cselekvés részei legyenek: a bevont érdeklődők, követők a szervezettel lépnek kapcsolatba, vele közösen tesznek egy célért. Ez azt is jelenti, hogy más támogatókkal, hozzájuk hasonló egyénekkel együtt lépnek, és a többiek hasonló cselekedeteit is látják, ami elindítja a közösségteremtést. A kapcsolódást segíti, ha a szervezet online personája megközelíthetőnek, személyesnek tűnik, valódi kapcsolatba lehet lépni vele. A folyamatos, aktív kommentelés ennek az egyik legalapvetőbb eszköze. Ha erre nincs kapacitásunk, akkor kijelölt időpontokban elérhető kérdezz-felelek alkalmakkal hozhatjuk közelebb magunkhoz támogatóinkat az online térben.

Egyszerűnek hangzik, de a hatékony engagement alapja nem csak a jó ötletek, hanem az integrált szemlélet a szervezeten belül. Mivel a kommunikáció a szervezet nagyobb céljait támogatja, legyen az önkéntesek toborzása, petíciók sikerre vitele, közösségi adománygyűjtés egy adott projekt megvalósítására, elengedhetetlen, hogy a kampányok szoros együttműködésben valósuljanak meg. De nem csupán arról van szó, hogy az engagement segíti a tevékenységek jobb megvalósítását. Ha például egy szemléletformáló kampányt vagy kommunikációs anyagot úgy tervezünk meg, hogy annak célja  a szimpla elérés és tájékoztatás helyett a bevonás , hosszú távon elkötelezettebbé válnak a körülöttünk lévők. Minél inkább figyelembe veszik és kihasználják a munkatársak a programokban rejlő bevonási lehetőségeket, annál aktívabb közösség és társadalmi bázis épülhet ki a szervezet körül.

További források:

https://leadingdifferently.com/2019/06/06/community-outreach-vs-community-engagement/

outreach, engagement tool:

https://nexuscp.org/wp-content/uploads/2015/02/BTF-DistinguishYourWork.pdf

 

Az alábbi esettanulmányokban jó példákat ismerhetsz meg arra, hogyan ismerheted meg és építheted támogatói közösségedet.

"Amnesty International Magyarország - Utcáról az inboxokba - támogatói email utak a petíciótol az adományozásig"

"Káva Kulturális Műhely - Hogyan találd meg a szervezethez illő támogatói közösségépítési formákat?"

"Medve Matek - Kreatív online esemény mint lehetőség a társadalmi bázisépítésre"

"Patent-NANE - Feminista mémektől a Lázadó Lányok táborig – Hogyan építsünk közösséget 25 év alattiakkal?"