Munkavállaló bejelentése az illetékes adóhivatalba a biztosítási jogviszony első napját megelőzően (azaz a munkába lépést megelőző napon), de legkésőbb a biztosítási jogviszony első napján, a foglalkoztatás megkezdése előtt történik. A jogviszony megszűnését a megszűnést követő 8. napon belül kell bejelenteni. E munkavállalók elektronikus be- és kijelentésére a XXT1041 számú nyomtatvány szolgál. A nyomtatvány első két karaktere mindig az adott évet jelenti, tehát 2024-ben a 24T1041 számú nyomtatványt kell alkalmazni.
A bejelentési kötelezettség a munkavállalókra, alkalmazottra mindig kiterjed, megbízási jogviszony esetén pedig az aktuális jogszabályoknak megfelelően kell eljárni. Ezeket a NAV oldalán, az aktuális tájékoztatók között kell megkeresni (pl. bejelentés szabályai keresőszóra).
Munkavállaló bejelentése – lépésről lépésre:
- Az új munkavállaló átadja az előző munkáltatójától származó kilépő papírokat.
- Ezután kell munkaszerződést írni, valamint az Ügyfélkapun keresztül beküldeni a XXT1041-es nyomtatványt az új munkavállaló bejelentéséről.
- A munkavállaló társadalombiztosítási kiskönyvébe be kell írni a jogviszony kezdetét.
Új munkavállaló belépésekor a következő igazolásokat kell elkészíteni és kiadni:
- Munkaköri leírás – lehet a munkaszerződés része is.
- Munkáltatói igazolás a munkavállaló nyilvántartásba vételéről
- Tájékoztatás a tárgyévi szabadságokról – alap-, beteg-, pótszabadságok
- Tájékoztatást új dolgozó részére a munkavégzés helyéről, munkarendről, bérfizetés napjáról, irányadó felmondási időről, munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségről.
Új munkavállalónak a személyi jövedelemadó előleg megállapításához a következő nyilatkozatokat kell kitöltenie:
- Adóelőleg nyilatkozat a családi kedvezmény érvényesítéséről a munkáltatótól származó bevétel adóelőlegének megállapításához
- Adóelőleg nyilatkozat a súlyos fogyatékosságról
frissítve: 2012.03.30.