Felmérésünk alapján a civil szervezeteknek a programjaik online térbe költöztetése jelentette a legnagyobb problémát, ahogy erről írtunk is korábban. Ehhez kapcsolódik, hogy a programok átalakulása érintette a szervezetek követőinek, támogatóinak, önkénteseinek vagy akár kedvezményezettjeinek életét és viszonyát a civil szervezethez. Ebben az időszakban kiemelten igaz, hogy a minél gyorsabb alkalmazkodás a kialakult helyzethez az, illetve arról a legfontosabb csoportok tájékoztatása kulcsfontosságú lehet a szervezet ügyének képviselete, sőt akár túléléséhez is jól jöhet egy időben indított adománygyűjtési kampány.
Ez lehet akár a világjárvány hatásaihoz kapcsolódó érdekérvényesítési programokról tájékoztatás, akár programlehetőségek, amikhez otthonról is csatlakozhatnak a követők, de ugyanígy kiemelt fontosságú a támogatók megszólítása és adományozásra buzdítása.
Ehhez összeállításunkban hat hírlevél típust különítettünk el, amihez magyar szervezetek példáit hoztuk, akikről azt gondoljuk, hogy jó példák lehetnek. Fontos, hogy a gyűjtés nem reprezentatív, nem gondoljuk, hogy csak a nagyobb civil szervezetekről lehet példát venni, de a sorok írója bármennyire is kutatott postafiókjában az általa kedvelt és követett kisebb szervezetek hírlevelei után, sajnos igen keveset talált. Jöjjenek tehát a jó példák!
1. Jól időzített válasz a kialakult válságra
Amikor egy váratlan esemény, akár katasztrófa megtörténik, akkor a reakcióidő kritikus lehet.
Itthon szerencsére az utóbbi években nem sok katasztrófa történt, az árvíz mellett talán a vörösiszap-katasztrófa vagy az inkább természeti környezetet érintő Tiszai ciánkatasztrófa voltak számottevőek, de az nem jellemző, hogy egymást érnék a hurrikánok vagy akár földrengések.
A mostani krízisben az egyik legelső reakciót az aHang indította március közepén, közvetlenül a kijárási korlátozások bevezetésekor. A szervezet március 13-án kiment levelében már adományozásra szólította fel a követőit a Vöröskereszt számára, amivel eddigi legsikeresebb gyűjtésüket valósították meg. Egy hét alatt 5.4 millió forintot gyűjtöttek a jól időzített, jól megfogalmazott adománykérő levelükkel.
Mint írták március 20-i levelükben: “5 millió 437 ezer 940 forint. Ennyit adott össze az aHang 1062 követője az utóbbi néhány napban, ezzel szervezetünk eddigi legnagyobb közösségi gyűjtésén vagyunk túl. Ahogy ígértük, ehhez az összeghez az aHang hozzáad még 10%-ot saját forrásaiból (543 794 Ft), ezzel együtt összesen 5 981 734 forintot adunk át a Magyar Vöröskeresztnek hétfőn (amennyiben további adományok is érkeznek, természetesen ezeket is kiegészítjük és továbbítjuk számukra).”
2. Köszönet és hála kifejezése
Különösen a vészterhes időkben fontos a támogatóinknak a köszönet kifejezése, különösen ha kitartanak mellettünk a krízis idején is. Ez lehet nagyvállalati támogató, adó 1% felajánló vagy olyan követőnk is, aki önkéntes munkával járul hozzá a szervezet életéhez. Erről a következő kategóriával összevonva mutatunk jó példát.
3. Eseményekről, programokról friss információ
Elmaradt adománygyűjtő est, önkéntes találkozó, tréningek vagy kulturális események. Biztosan rengeteg ilyen példát lehetne erre hozni. Azonban ez nem azt jelenti, hogy meg kell szakítani a kapcsolatot a korlátozások teljes feloldásáig a követőinkkel.
Erre és a köszönetmondásra jó példa a WWF Magyarország áprilisi eleji hírlevele, amiben otthonról elvégezhető pályázati felhívást, virtuális programokat ajánlottak feliratkozóik figyelmébe.
4. Krízishez kapcsolódó hatás
Évközben is rendszeresen emlékeztetjük a szervezetünk követőit az általunk kifejtett hatásra, a megmentett kutyák száma, egy környezetterhelő beruházás elhalasztása vagy egy ételosztáson résztvevők száma ugyanúgy lehet indikátor. A krízis idején azonban méginkább felerősödik, hogy mit tud egy szervezet tenni, hogy a krízishelyzet hatását mérsékelje a célcsoportjára nézve, esetleg az élethelyzetét könnyítse a bajbajutottaknak.
Erre vállalkozott a Habitat for Humanity Magyarország is, amikor arra hívták fel a figyelmet, hogy ugyan fizetési haladékot kapnak az energiaszámlák befizetésére a rászorulók, viszont egy nagy tömeg maradhat áram nélkül még így is. Ők azok, jellemzően nehéz körülmények között élők, akik előre feltöltős villanyórával rendelkeznek és akikre a moratórium így nem vonatkozik. A témában indult petíciót küldték el követőiknek a járványhoz kapcsolódva.
5. Az ügyed iránti elkötelezettség növelése
Bár az első pár hét biztosan a szervezet áthuzalozásán, az online működéséről szólt, de biztos sok helyen felmerült az is, honnan jött ez a vírus és melyek voltak azok a folyamatok, amelyek ehhez vezettek. Társadalmi és környezeti kérdésekkel foglalkozó civil szervezetek, kutatóintézetek jelentek meg vezércikkekkel és állásfoglalásokkal, javaslatokat téve egy új világrendre.
Jó példa erre a Greenpeace Magyarország is, akik április közepén a klímaválság és a koronavírus kapcsolatáról írtak, felhívva a figyelmet az összefüggésekre és a megoldási javaslataikra is.
6. Hasznos háttéranyagok, információk biztosítása
Utolsó kategóriánk, a hasznos tudnivalók, akár eszközök vagy háttéranyagok megosztásáról szól hírlevél formájában. Ez egy fogyatékkal élőknek sport programokat biztosító szervezet esetében lehet edzésterv minta, művészeti foglalkozások vezetőinek akár online tanórához anyagok.
Erre vállalkozott a NIOK is saját felületein, többek közt a nonprofit.hu oldalon és Facebook csatornáinkon is igyekeztünk a válságra reagálva a lehető leghatékonyabban segíteni, illetve heti hírleveleinkben is rendszeresen jelentkezünk cikkekkel, újabban nyílt, ingyenes tech webinárokkal.
Reméljük a cikk inspirációul szolgál majd számotokra is, jó munkát és magas megnyitási arányt kívánunk mindenkinek a hírleveleihez!
További hasznos információk Távmunka és Kommunkáció rovatunkban!