Ha jelentősen megváltozik az adatkezelés célja, vagy új partner(ek)nek szeretnénk átadni az általunk már használt adatbázist, mindenképpen tájékoztatni kell az ügyfeleket. A fő kérdés az, hogy vajon újra hozzá kell-e járultatni az érintetteket az új adatkezelési célokhoz, vagy pedig elég-e a tájékoztatás. (Az újbóli hozzájárulás folyamatában sokan joggal tartanak a lemorzsolódástól, az ügyfelek elvesztésétől.)
Ha az új adatkezelési cél összeegyeztethető a korábbi céllal, akkor is érdemes ezt az álláspontot dokumentálni, pl. egy ún. belső (összeegyeztethetőségi) vizsgálatban. Így megfelelhetünk az elszámoltathatósági elv követelményének. Ha két kisebb szervezet összeolvad, vagy szoros együttműködésre lép egymással azért, hogy korábbinál hatékonyabb szolgáltatást nyújthassanak a rászorult személyeknek, akkor az adatkezelési cél nem fog változni, viszont előzetesen tájékoztatni kell e két szervezet kedvezményezettjeit erről, hiszen itt az adatkezelő jogi személy változik meg. Az érintett itt valós döntési helyzetbe kerül, hogy kívánja, vagy nem kívánja-e a jövőben, hogy egy új szervezet kezelje az adatait. Az adatkezelési célok összeegyeztethetősége a konkrét helyzet elemzésével állapítható meg. Ehhez konkrét támpontot a GDPR 6. cikk (4) bekezdésében találunk.
Meg kell vizsgálni, hogy az eredeti hozzájárulási célba belefér-e az új adatkezelés, tehát annak a keretében végezhető-e. Ha igen, akkor elég a tájékoztatás, ha nem, pl. gyökeresen új adatkezelési célt határozunk meg, akkor nyilatkoztatni is kell az érintettet, tehát újra hozzájárulást kell kérnünk a megváltozott adatkezelési célhoz, vagy célokhoz.
Az új adatkezelésnek lehetnek különböző szempontjai is, pl. ha harmadik féllel (pl. partnerszervezetek, akikkel közös programot szervezünk, vagy egy külső marketingügynökség) szeretnénk megosztani az adatokat, amihez korábban nem kértünk engedélyt, akkor lehetséges, hogy újra érintetti hozzájárulást kell kérnünki. A feltételes mondatok alkalmazása (pl. “a jövőben megoszthatjuk adatait külső partnereinkkel”) nem elfogadható, mivel bizonytalanságot kelt az érintettben, hogy akkor pontosan ki is fog hozzáférni a személyes adataihoz. Fontos, hogy mindig a konkrét eset összes körülményének a vizsgálatával lehetséges meghatározni, hogy még a korábbi hozzájárulás keretei között maradtunk-e, vagy ismételten szükséges nyilatkoztatni az érintetteket.
Ha azt állapítjuk meg, hogy az összeegyeztethetőségi mércénknek megfelelő adatkezelési célra használhatjuk az adatokat, akkor nem szükséges az érintetti hozzájárulást újra beszerezni. A GDPR erről így rendelkezik: “Ha az adatkezelő a személyes adatokon a gyűjtésük céljától eltérő célból további adatkezelést kíván végezni, a további adatkezelést megelőzően tájékoztatnia kell az érintettet erről az eltérő célról és minden, a 13. cikk (2)-ben foglalt releváns kiegészítő információról (ld. 13. cikk (3).” A releváns, kiegészítő információk többet között azon információk, amelyek bemutatják az adatkezelés időtartamát, az érintetti jogok gyakorlásának feltételeit, a panasztétel módját stb.