Az adományozás mögött általában erős emberi kapcsolatok, érzelmek állnak, így sokkal több, mint egy egyszerű pénzügyi tranzakció. Ha megértitek, miért adományoznak az emberek, akkor képesek lesztek sokkal hatékonyabban kérni és jobb eredményeket elérni egy-egy kampányban.
A legközvetlenebb módon úgy ismerhetitek meg az adományozóitok motivációit, ha megkérdezitek őket, hogy miért adományoznak nektek. A válaszok segíthetnek benneteket az üzenetek megfogalmazásában, és az adományozóitok történetei másokat is inspriálhatnak az adományozásra.
Általánosságban is nagyon sok adat és kutatás áll már rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy miért adnak az emberek. A teljesség igénye nélkül bemutatunk néhány nagyon fontos motivációt:
Érintettség: az adományozó vagy közeli ismerőse, családtagja érintett, így az adományozó nagyon pontosan ismeri és átérzi a problémát, fontos neki, hogy megoldást találjon. Még erősebb lehet az érintettség, ha az adott szervezet már segített neki vagy a közeli ismerősének.
Bizalom: az adományozó ismeri és elismeri a szervezet munkáját, bízik benne, hogy az adománya jó célra megy, hatékonyan lesz elköltve.
Változást tud elérni: az adományozó meg van győződve arról, hogy az adománya számít, bármilyen kicsi is az, és hogy az adománya hozzájárul a változáshoz, egy probléma megoldásához.
Érzelmi érintettség: az adományozás egyik fő motivációja, ha egy ügy, kérés érzelmileg bevon, megérint bennünket.
Hála vagy lelkiismeretfurdalás: sokan adományoznak azért, mert hálásak, vagy éppen lelkiismeretfurdalásuk van azért, mert sok mindenük van, nem szenvednek hiányt semmiben. Kötelességüknek érzik, hogy visszaadjanak a társadalom, a közösség számára.
Hit egy adott ügyben: sokan szenvedélyesen hisznek egy adott ügyben, és életük egyik meghatározó eleme az ügy támogatása.
Vallási meggyőződés: sok ember a valláshoz köthető értékrend vagy elvárás miatt adományoz.
A fenti listából is látszik, hogy nagyon sokféle lehet a háttere annak, hogy valaki adományozásra szánja el magát, és az üzenetekeinkben építhetünk is ezekre a motivációkra (kivéve talán a lelkiismeretfurdalást). Az biztos, hogy ahhoz, hogy inspiráljátok az embereket az adományozásra, nagyon erős, személyes kapcsolatot kell velük kiépítenetek, amelyben érzik, hogy fontosak nektek, számítotok rájuk, és hogy az adományukkal valóban változást tudnak elérni.
További cikkek az adománygyűjtés tervezéséről és módszereiről a forrásszervezés útmutatóban, és a hozzá kapcsolt kérdések között találhatóak.