A civil szervezetek számára a hosszú távú fenntarthatóság kulcsfontosságú, amelyben a rendszeres adományozók jelentős szerepet játszanak. Az ilyen adományozók stabilitást és folyamatos támogatást biztosítanak, lehetővé teszik a szervezet számára, hogy hosszú távú projekteket és programokat valósítson meg. Ahhoz, hogy a rendszeres adományozók elköteleződjenek, fontos, hogy a szervezet megtalálja a saját, hiteles és hatékony kommunikációs stílusát. Ebben a cikkben bemutatjuk azokat a szempontokat és jó gyakorlatokat, amelyek sikerre vezethetnek egy adománygyűjtő kampányban, melynek célja a rendszeres adományozók bevonása.
A támogatói csomagok elnevezése az első lépés lehet a hatékony kommunikációban, mivel vonzó és személyes kapcsolatot épít a leendő adományozókkal. Az adományozási csomagok elnevezése lehetőséget biztosít arra, hogy az adományozók egy közösség részének érezzék magukat. A támogatói csomagok nevének megalkotásakor fontos, hogy kifejezzék az adományozók különleges szerepét, és egyfajta identitást teremtsenek számukra.
Nézzünk egy példát!
A Bátor Tábor Alapítvány pl. Bátorítóknak nevezi a rendszeres adományozóit.
forrás: https://batortabor.org/hu/tamogass/batoritok/
A támogatói csomagok elnevezése segítheti a közösséghez tartozás érzését, de egyáltalán nem muszáj akkor, ha nagyon erőltetettnek érzitek a saját ügyetek vagy közönségetek kapcsán. Az viszont fontos, hogy tudják értelmezni a támogatók, hogy mihez járulnak hozzá akkor, amikor a különböző összegekkel rendszeresen hozzájárulnak tevékenységetekhez.
Ha lehet, legyünk minél konkrétabbak - az emberek szeretik, ha kézzelfogható segítséget tudnak adni. Tehát ha tehetitek, a különféle támogatási szinteket kössétek minél konkrétabb megoldáshoz. Ezek a konkrét, kézzelfogható célok erősítik a támogatók motivációját, hiszen tudják, hogy adományaik ténylegesen hozzájárulnak a szervezet küldetéséhez. A különböző szintek lehetőséget biztosítanak arra is, hogy mindenki a saját lehetőségeihez mérten adományozzon, így szélesebb körű támogatást tudtok elérni.
Például így:
1 000 Ft/hó: „Már havi 1 000 forinttal is segíthetsz élelmet és alapvető ellátást biztosítani egy rászoruló családnak.”
2 000 Ft/hó: „Egy menhelyen élő állat napi élelmezési költségeit fedezi.”
3 000 Ft/hó: „Havi 3 000 forint biztosít egy nap élménytáborozást egy gyermek számára.”
5 000 Ft/hó: „Egy gyermek gyógyító élményterápiáját támogatja.”
10 000 Ft/hó: „Egy heti ebédet egy hajléktalan személy számára.”
20 000 Ft/hó: „Egy súlyosan beteg gyermek egyhetes tábori élményterápiájához járul hozzá.”
De ha más típusú szervezet vagytok és nem ilyen nagyon kézzelfogható, sokszor tárgyi dolgot adtok át rendszeresen, amihez hitelesen kötni tudnátok a támogatási összegeket, akkor is meg lehet fogalmazni, hogy milyen tevékenység az, amit az adomány lehetővé tesz, hogy a szervezet hosszú távon biztosítsa.
Forrás: www.amnesty.hu
Fontos, hogy a támogatóknak választási lehetőséget biztosítsunk mind a támogatási összeg, mind a támogatás módja tekintetében. Hagyjunk lehetőséget egyéni összegek megadására is. Ez segít abban, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő mértékű támogatást, legyen szó kisebb vagy nagyobb összegről. A flexibilitás növeli a bevonódás lehetőségét és megkönnyíti az adományozók számára, hogy folytassák a rendszeres adományozást. Az adományozás módját tekintve is kínáljunk több lehetőséget: csoportos beszedés, állandó átutalás, rendszeres bankkártyás adományozás stb.
Az erős közösségi érzés kialakítása hosszú távon motiválja az adományozókat, ezért a „klubok” vagy „baráti körök” létrehozása lehetőséget biztosít arra, hogy a támogatók ne csak a szervezethez, hanem egymáshoz is kötődjenek. Rendszeres adományozóink számára szervezhetünk exkluzív eseményeket, köszöntő alkalmakat, vagy elismerést adhatunk nekik egy évfordulós ünnepség formájában. Ez is olyan dolog, főleg, ha személyes esemény szervezéséről van szó, ami sok erőforrást követelhet a szervezet részéről, viszont nagyon jól tud működni az elkötelezésben, ha a ti célcsoportotoknak van ilyesmire igénye. Tehát érdemes előbb felmérni, hogy a célcsoportunk mennyire motivált az egymással és velünk való találkozásra, és mennyire reális számukra egy ilyen online vagy személyes eseményen való részvétel, hogy ne dolgozzunk hiába. Lehetséges, hogy egy Facebook csoport vagy a számukra elküldött exkluzív tartalmak sokkal jobban működnek majd és egészen más feladatokat igényel a szervezésük is.
Amennyiben már vannak rendszeres adományozóitok, lehetséges, hogy másokat éppen általuk tudtok meggyőzni. Példaként szolgálhatnak, és egészen máshogy hathat az, hogy ők fogalmazzák meg, miért tartják fontosnak a szervezet rendszeres támogatását. Ráadásul, ha több ilyen támogatót be tudtok mutatni, több értékes és személyesebb érvet is fel tudtok sorakoztatni a szervezet által megfogalmazott érveken túl.
forrás: Közélet Iskolája Facebook oldala
forrás: Amnesty Magyarország Facebook oldala
Hogyan kommunikálhatjuk még a rendszeres adományok jelentőségét?
Weboldalunkon hosszabb szövegben is leírhatjuk, hogy pontosan mit segít a rendszeres adomány, de egy külön oldalon akár mellé tehetjük azokat az információkat is, ami a rendszeres adományozás működéséről, leállítási lehetőségéről szól.
Például a Greenpeace Magyarország weboldalán dedikált oldal található a rendszeres adományozásról, amely kiváló lehetőséget kínál arra, hogy egy helyen tájékoztassa a potenciális támogatókat minden fontos információról. Itt választ kaphatnak arra, hogy mire jó a rendszeres adományozás és hogyan működik.
Ezen kívül egy másik nézőpontból is hangsúlyozza a rendszeresség fontosságát, kifejezve, hogy a környezetvédelmi problémák, mint az éghajlati válság, hosszú távú elköteleződést igényelnek, mivel nem oldódnak meg egyik napról a másikra: „Sok ügyünk – mint például az éghajlati válság problémája vagy a budapesti Illatos úti vegyianyag-telephez hasonló szennyezett helyek megtisztítása – nem oldható meg egy-két hónap alatt. A rendszeres adományoknak köszönhetően hosszú távon tudunk tervezni, és több éven át tartó környezetvédelmi kampányokon tudunk dolgozni.”
Ez a fajta kommunikáció arra ösztönzi az embereket, hogy inkább kisebb, de havi rendszerességgel adományozzanak, mivel a kiszámíthatóság nagyon fontos a szervezet életében.
Átlátható kommunikáció
Érdemes tájékoztatni a támogatókat arról, hogy a rendszeres adományozás elindítása nem jár kötelezettséggel, és a jövőben hogyan mondhatnak le róla, ha szeretnének. Itt konkrét lehetőségeket érdemes felkínálni, mint például egy telefonszám vagy e-mail cím. Ez a fajta direkt és átlátható kommunikáció bizalmat ébreszt a potenciális adományozókban, és megnyugvás érzetet alakít ki náluk.
A meggyőző kéréshez tartozik természetesen az is, hogy a szervezet hitelességét minél több úton hangsúlyozzátok. Ezt egyrészt a szervezet eredményeit is részletező írások tartalmazzák, de ahol nincs mód ilyen hosszú kifejtésre, élhetünk az etikus adománygyűjtő szervezet logójának feltüntetésével - és természetesen csak ennek birtokában gyűjteni adományt.
Forrás: amnesty.hu
Ne félj kommunikálni a technikai részletekről sem!
Érdemes bemutatni a rendszeres adományozás technikai aspektusait is. Egyértelműen kommunikálva van, hogy a támogatók felhatalmazzák a Greenpeace-t, hogy havi rendszerességgel, biztonságos környezetben vonjon le egy előre beállított összeget a bankkártyájukról. Azt is taglalja, hogy a szervezet csak a kártya típusához, az utolsó négy számjegyhez és a lejárati dátumhoz fér hozzá, így biztosítva a kártyaadatok védelmét. Ez talán nyersnek tűnhet, de a támogatóknak jogos igényük megérteni, hogyan működik az adományozás technikailag.
A sikeres rendszeres adománygyűjtés alapja a jól megtervezett kommunikáció és a támogatókkal kialakított személyes kapcsolat. A támogatói szintek, a konkrét célok kommunikálása, az identitás teremtése, valamint a folyamatos tájékoztatás mind hozzájárul ahhoz, hogy az adományozók elkötelezettek maradjanak. Az egyénileg szabott lehetőségek és a közösségi élmény pedig segít abban, hogy az adományozók hosszú távon is elköteleződjenek a szervezet munkája mellett. A rendszeres adományozás kommunikációjának hatékonysága kulcsfontosságú a civil szervezetek fenntarthatóságában.