Csak akkor tudod igazán pontosan meghatározni, hogy milyen kommunikáció fog célba érni a közönségednél, ha meg tudod határozni, hogy mi és pontosan miért fontosnekik, milyen szükségleteik és értékeik vannak. Annak érdekében, hogy azonosítani tudd a viselkedésüket, a mögöttük rejlő véleményeket vagy akár az érzelmi motivációjukat, próbáld ki a ‘Térkép Módszert’! 

 

Ez a módszerrel egy olyan térképet kapsz, amellyel meg tudod határozni, hogy hogyan, kik és miért vannak befolyással a célközönséged viselkedésére, így azt is megtudhatod, hogy saját ügyed szempontjából melyik utat érdemes választanod, és felépíteni köré a saját kommunikációs céljaid. 

Készen állsz? Készítsünk egy vázlatot a saját Célközönség Térképedhez! 

 

1. lépés: Cél-kérdés

A tábla közepétől kezdünk, a cél-kérdéssel. Az egyértelmű cél-kérdéshez vezető egyenlet a következő: Miért + [egy közösségként értelmezett mikro-közönség] + [szabadon választott viselkedés]? Ha bizonytalan vagy abban, hogyan keretezd megfelelően ezt a kérdést, nézd meg ezt a blogbejegyzést, amely lépésről lépésre végig vezet. 

A példa kedvéért használjuk ezt a cél-kérdést: Miért kezdenek alkoholt inni a kamasz lányok? 

Ha készen állsz az ügyed szempontjából releváns kérdéssel, mélyítsd el elemzésedet! A térkép többi részét a célcsoportod megfigyelése alapján egészítsd ki!

 

2. lépés: Influenszerek

Kezdd el végiggondolni, hogy milyen emberek vagy dolgok befolyásolják a mikro-közönséged elemzett viselkedését! 

Kinek van befolyása a célközönségünkre? 

Foglald bele a pozitív és negatív befolyást is, és írd fel őket a külön-külön szekciókba! 

Követve a példaként használt állítást a kamasz lányokról, olyan influenszereket tudunk meghatározni, mint az idősebb testvérek, a kortársak, a média, a fiúk, stb. 

 

3. lépés: Egyezményes valóság

Az egyezményes valóság lényegében a mikro-közönség feltételezéseit tartalmazza arról, hogy az influenszereik milyen véleménnyel vannak a viselkedésükről.

Mit gondol a célközönséged a szabadon választott tevékenységről, amikor egy meghatározott csoport vagy dolog befolyása alatt áll? 

Ezeket add hozzá a térképedena megfelelő influenszerekhez kapcsolható részhez.

Továbbra is a példa cél-kérdést használva a következő példák merülhetnek fel: 

  • végre lazíthatok egy kicsit
  • az ivás menő és szexi
  • megfeledkezem a gátlásaimról, amikor iszom
  • nem akarok kilógni abból a csoportból, ahova az idősebb testvéreim tartoznak
  • tartozni szeretnék valahová

4. lépés: Érzelmek és érzelmi jutalmak

Az utolsó lépés, hogy azonosítsd az érzelmeket, amelyek a célközönségedet motiválják. Próbáld meg meghatározni, hogy a választott viselkedés milyen célt szolgál számukra. Mit nyernek azzal, hogy így viselkednek?

Hogyan érzi magát a célközönséged a választott viselkedéstől egy meghatározott influenszer kontextusában?

Mit árul el ez a célközönséged értékeiről? Mi lehet nekik a legfontosabb?

Ezeket jegyezd fel, mert segíteni fog eligazodni abban, hogy milyen értékeket kell megszólítanod a narraítvád formálásakor.

Például a kamaszlányok éretebbnek, elfogadottabbnak és egyenlőnek érezhetik magukat, amikor becsípnekaz idősebb testvéreik barátaival. Ennek a célközönségnek az esetében a valahova tartozás az egyik legegyértelműbb érték, ami azonnal láthatóvá válik.

 

  1. 5. lépés: Célközönség állítás

Ha a Célközönség Térképed kitöltötted, kiválaszthatod, hogy reálisan melyik szeletre lehet a legnagyobb hatásod. A szelet alapján pedig meghatározhatod a Célközönség Állítást.

Néhány __________ (közösségként értelmezett mikro-közönség) úgy hiszi, hogy ____________ (szabadon választott viselkedésük) gyakorlása ____________ (meghatározott influenszer) környezetében ____________ (egyezményes valóság) reakcióval fog járni, amelynek következtében ők úgy fogják érezni, ________ (konkrét érzelem), így kielégítik a __________ (érzelmi jutalom és étékek) iránti igényüket.

A példaként használt esetben tehát a célközönség állítás így nézne ki:

Néhány kamaszlány úgy gondolja, hogy az alkoholfogyasztás bizonyítja, hogy egyenrangúak az idősebb testvéreik barátaival, mivel ez érettebbnek és menőnek mutatja őket, ezáltal elfogadva érzik magukat.

Ha megvan a célközönség állításod, készen állsz, hogy tovább formáld a kommunikációdat.

 

Használd fel ezt a példa állítást alapként ahhoz, hogy saját narratívádat meggyőzővé tedd, és hogy pozitív alternatívát mutass célközönségednek az igényei kielégítésére, alapozva az ő értékrendjére.

Többet szeretnél tudni? Regisztrálj ingyenes, online Pozitív narratívák kurzusunkra!